مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است پیشرفت دیابت را کند کنند

26 جولای 2019- براساس مطالعه ی منتشر شده در مجله ی غدد درون ریز اروپا، مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است سرعت پیشرفت دیابت نوع 2 را در بیمارانی که به تازگی این بیماری برای آنها تشخیص داده شده است و افراد مبتلا به پیش دیابت، آهسته کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که مصرف دوز بالایی از مکمل های ویتامین D می تواند متابولیسم گلوکز را بهبود بخشد و از ابتلای افراد به دیابت و پیشرفت آن جلوگیری کند.

شیوع دیابت نوع 2 بطور فزاینده ای رو به افزایش است و بار عظیمی را بر بیماران و جامعه وارد می کند و می تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی از جمله آسیب عصبی، نابینایی و نارسایی کلیوی شود. افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2(prediabetes یا پیش دیابت) می توانند با عوامل متعددی از قبیل چاقی یا سابقه خانوادگی بیماری شناسایی شوند. با وجودی که ارتباط سطح ویتامینD پایین، قبلا با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مشخص شده است، در برخی از مطالعات، تاثیر مکمل های ویتامین Dبر بهبود عملکرد متابولیکی افراد رد شده است. با این حال، در این مطالعات اغلب تعداد کمتری از از افراد شرکت داشتند و یا افرادی با سطح طبیعی ویتامین D که در ابتدای تحقیق از نظر متابولیکی سالم بودند یا افرادی که برای مدتی طولانی به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، جزو شرکت کنندگان بودند. بنابراین تاثیر مصرف مکمل ویتامین D بر بیماران مبتلا به پیش دیابت یا افرادی که اخیرا دیابت در آنها تشخیص داده شده است، به ویژه در افرادی که سطح ویتامین D آنها پایین است، نامشخص مانده است.

در این مطالعه، دکترClaudia Gagnon  و همکارانش از دانشگاه Laval در کبک کانادا، تأثیر مکمل های ویتامین D را بر متابولیسم گلوکز در بیمارانی که دیابت نوع 2 در آنها به تازگی تشخیص داده شده است و یا افرادی که در معرض خطر بالایی برای این بیماری قرار دارند، بررسی کردند. شاخص های عملکرد انسولین و متابولیسم گلوکز قبل و بعد از شش ماه استفاده از مکمل های ویتامینD با دوز بالا (تقریبا 5 تا10 برابر دوز توصیه شده) اندازه گیری شد. اگرچه در ابتدای مطالعه تنها 46 درصد از شرکت کنندگان دچار کمبود ویتامین D بودند، اما استفاده از مکمل ویتامین D باعث بهبود عملکرد انسولین در بافت عضلانی همه ی شرکت کنندگان پس از شش ماه شد.

دکتر Gagnon می گوید: دلیل اینکه یافته های ما بیانگر بهبود متابولیسم گلوکز پس از استفاده از مکمل های ویتامین D، در افراد شرکت کننده شده بود، در حالی که در مطالعات پیشین چنین نتایج در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده نشد، هنوز مشخص نیست. اما این امر می تواند ناشی از این واقعیت باشد که بهبود در عملکرد متابولیکی افرادی که به مدت طولانی به این بیماری مبتلا بوده اند، احتمالا سخت تر است یا اینکه نیاز به زمان بیشتری دارد.

دکتر Gagnon پیشنهاد کرد که در مطالعات آتی عوامل فردی بالینی یا ژنتیکی که بر واکنش افراد مختلف به مکمل های ویتامین D تاثیر می گذارند، و حفظ اثرات مثبت استفاده از مکملهای ویتامین D بر متابولیسم در بلند مدت، باید بررسی گردد.

او افزود: دیابت نوع 2 و پیش دیابت یک مشکل بهداشت عمومی رو به افزایش است و اگرچه نتایج تحقیق ما امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها و اینکه ممکن است برخی افراد از این مداخله بیشتر بهره مند شوند و ایمنی استفاده از دوزهای بالای ویتامین D در طولانی مدت، لازم است. تا آن زمان من پیشنهاد می کنم که مکمل های ویتامین D را بر اساس دوزهای توصیه شده، مصرف کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-vitamin-d-supplementation-diabetes.html